Hallo Maart!

Eindelijk vakantie, eindelijk tijd om de blog hier wat bij te werken, want ik zie alweer wat stof liggen in de hoekjes en op de planken… De voorbije maand was dan misschien wat korter dan alle andere, maar daarom echt niet minder druk!

Beginnen bij het begin en maar ineens melden dat de les die de directie kwam bijwonen fan-tas-tisch gegaan is! *oef* Pak van mijn hart! Er is dan ook serieus wat tijd in gekropen om ze voor te bereiden. Ik vraag mij altijd af hoeveel tijd die denken dat wij als leerkracht hebben, want ze gaan er van uit dat élke les op deze manier gegeven wordt. Als je weet dat ik twee weken voorbereidingstijd heb gestoken in deze ene les, dan zie ik niet hoe ik dat voor alle lessen kan doen – tenzij ik een jaartje verlof neem natuurlijk – liefst betaald dan, want ik ben wel aan het werk hé.

Ach ja, het zit er weer op! Nu op naar de volgende deadline: wereldoriëntatie. Ik heb “nen degout” gekregen van het woord alleen al. Vorig jaar stond dit als een van mijn doelen geregistreerd en toen waren we er al een jaar aan bezig. Maar nu – meer dan nog een jaar later – is nog steeds niet alles af! Om even het beeld te schetsen: Onze directie verwacht dat we elk thema uitwerken in een “handleiding voor dummies” met een uitgebreide lesvoorbereiding (in een opgedrongen sjabloon), alle doelen (in een ander opgedrongen sjabloon), evaluaties en reflectie (Nog een sjabloontje? Jawel hoor!). Daar komt bij dat we elk thema alle domeinen – zijnde natuur, techniek, mens, maatschappij, ruimte, tijd en verkeer – zoveel mogelijk aan bod moeten laten komen. Als het even kan wat coöperatieve werkvormen er tussen zwieren en liefst nog breed evalueren ook! Nu, hier doen we al heel veel rond, natuurlijk. Het gaat hem vooral over de administratieve druk die erop gelegd wordt: alles moet geregistreerd en opgeschreven staan zoals zij dat wil! Heel wat gepuzzel en gepieker dus. Gelukkig zijn we sinds deze week klaar met die verplichte (administratieve) nummertjes en krijgen we nu hopelijk een beetje rust om alle leukere aspecten uit te werken. Want van mijn doel van dit jaar – rust brengen in mijn leven – heb ik op het werk nog niet veel gemerkt. Mijn klas staat nog steeds overhoop en door alle deadlines ervaar ik meer stress dan ooit tevoren! Er wordt steeds maar meer en meer verlangd, terwijl het vorige nog niet volledig afgehandeld is. En dat vreet aan je energie. Ik heb nog nooit zo erg het gevoel gehad te stoppen met het onderwijs als dit schooljaar. Maar eigenlijk “mag ik niet klagen, want we hebben ten slotte toch wel een sjiek gloednieuw gebouw met sjieke gloednieuwe meubels en sjieke gloednieuwe alles zeker!” (niet mijn woorden, moest het niet duidelijk genoeg zijn)

stress

Maar goed, ik dwaal weer af… Rust creëren thuis gaat wel weer wat vlotter. De inkomhal waar ik het in februari over had is op één dag volledig leeg geruimd en ik had zelfs nog wat tijd over! Ik vloog dus maar meteen in het bureau om daar al wat te klooien. Op het einde van de dag stonden er 5 vuilniszakken, 4 dozen oud papier en 1 doos voor de kringloop opzij. Ik had me lange tijd niet zo goed gevoeld als na de douche die avond!

Voor deze maand ga ik dus – hopelijk – verder op dat elan: ik wil de bureauruimte helemaal netjes hebben op het einde van de maand. Stiekem eigenlijk al tegen het einde van deze week. Kleine Man moet namelijk naar de crèche door een verandering in de regels – in plaats van elke vakantie onbetaald thuis, mag hij nog maar 3 weken op een jaar thuisblijven, net als alle andere kinderen van ouders die niet in het onderwijs staan. Blijkbaar hebben wij al genoeg voordelen, of zo… Dan koppelen we het nuttige maar aan het onaangename en ga ik dus mijn best doen om deze vakantie de handen ferm uit de mouwen te steken!

Verder misschien toch een dagje ziek melden om eens iets leuks te gaan doen. Het is tenslotte vakantie. En op het einde van de maand is het alwéér vakantie! 4 weken les geven en twee weekjes thuis – mét Kleine Man. Dat wordt op het werk dus 2 weken de kinderen weer in het gareel krijgen NA de vakantie en ze twee weken in het gareel houden VOOR de volgende vakantie. Dat belooft  😉

Tot slot nog een beetje “spiritueel” nieuws. De voorbije periode is weer erg kalm geweest door alle bovengenoemde redenen. Jammer, want ik zat in een ritme waar ik best al wel tevreden mee was. Tijd voor verandering dus! Binnenkort start Arcadia met een nieuwe studiegroep en op het einde van de maand houden ze een info-avond. Ook Ostara – oftewel Pasen – zit er aan te komen. De krokusjes in de tuin laten zich sinds vorige week weer zien. De lente komt eraan!

Hoe ziet jullie maart-maand eruit? Leuke plannen?

14 gedachten over “Hallo Maart!”

  1. Klinkt als een druk maar productief maandje 🙂 Goed dat de hal al ‘rustig’ is, zeker n goed begin! Hier staat het huishouden voor komende maand ook op de planning. Zeker n boel in te halen dus vandaag wordt er gewerkt aan een heus (lente-) schoonmaak schema. Nu hopen dat ik daarin realistisch genoeg kan zijn 😉 Ik hoop het huisje genoeg op orde te hebben voor ik hier mijn eerste blogbezoek mag ontvangen, wat ook voor maart op de planning staat.. *spannenddd* Ik hoop ook eindelijk ns wat meer spiritueel bezig te zijn tijdens de grote feestdagen, Ostara is hopelijk een mooie gelegenheid die gewoonte weer op te pakken 🙂

    Een fijne Maand/Maart toegewenst!

    Geliked door 1 persoon

    1. Begrijpelijk. Soms gaan andere dingen gewoon voor op plezier en vertier. Maar reizen hoeft niet ver te zijn natuurlijk. Een weekendje b&b in een andere stad bv. kan ook al ontspannend werken!
      En ja, bring on the spring! 😎

      Geliked door 1 persoon

  2. Kijk eens aan! De gang netjes en ook nog een stuk van het bureau!! Geweldig!

    Overigens flauw dat kleine man naar de creche moet…. Echt flauw…

    De komende maand? Ik vrees dat die verhuisshit met zich mee gaat brengen… Maar binnenkort meer 😉

    Geliked door 1 persoon

    1. Hey Kimberly
      Ik vind het altijd erg fijn als er nieuwe Nederlandstalige blogs bijkomen, natuurlijk. En alvast een kleine tip: mensen vinden het leuker om een reactie te krijgen op de inhoud van hun bericht dan om enkel maar een link te zien. Reageer dus (oprecht) op andere blogs en ik ben er zeker van dat zij ook een kijkje bij jou komen nemen! Veel succes!

      Geliked door 1 persoon

  3. En precies als het straks rond half 4 volle maan is reageer ik, en al bijna op de helft van de maand, hahahaha Mijn babynichtje werd 1 jaar oud, weet niet of je dat nog mee hebt gekregen, verder wat sociale contacten online uitgebreid en ook hier staat werk voorop nu, plus huisje, en bla… einde van de maand ga ik eventueel nog even uit met een groep onbekende mensen uit mijn stad om gewoon gezellig kennis te maken met elkaar. No strings attached.

    Daar werk ik dus vooral en met name aan, om irl sociale contacten uit te breiden.

    X

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie