Hallo 2017!

Na mijn terugblik op 2016 hebben jullie nog 1 post tegoed: mijn doelen voor het komende jaar.

Vorig jaar begon ik vol goede moed mijn leven in te delen in categorieën. Per categorie stelde ik minstens 1 doel. Op zich niks mis mee en het kan werken voor sommigen, maar ik heb gemerkt dat dit niks voor mij is. Te veel te doen en te uitgebreid. Ik werkte enkele doelen netjes af (jippie), maar anderen gingen totaal de mist in (oeps). Ik had geen overzicht en verloor mezelf in wat ik allemaal nog moest doen. Gevolg: niks gebeurde uiteindelijk nog.

Daarom heb ik mezelf, mijn huishouden en mijn werk eens kritisch onder de loep genomen, vertrekkend vanuit de vogende vragen:

  • Wat is voor mij nu het belangrijkste?
  • Wat is mijn grootste struikelblok?
  • Wat is het grootste gemis?
  • Wat zorgt voor de grootste frustratie?

Hier eerlijk op antwoorden was niet gemakkelijk. Ik durf namelijk nogal eens op de oppervlakte blijven om – grotere – onderliggende problemen te vermijden en uit de weg te gaan. Maar dat is voer voor een heel ander soort bericht!

Toch is het antwoord op de vorige vragen eigenlijk heel simpel: rust (of liever het gebrek daaraan). Ik leef in een constante staat van spanning – en niet de leuke variant – zowel thuis als op het werk.

Wie ooit al op bezoek geweest is bij mij thuis, weet ook onmiddellijk waar ik het over heb en wat ik bedoel. Ik schaam me over de staat waarin mijn woning zich verkeert. En dat mag je letterlijk nemen. Ik nodig hier geen nieuwe mensen uit, uit schrik voor wat men wel niet van ons zou denken. Dit is een huis, maar zeker nog geen thuis. En dat vind ik ZO jammer! Het zorgt er namelijk voor dat ik na een vermoeiende werkdag thuiskom in een rommelhoop en hier dus geen rust kan vinden. Overal staat wel iets in de weg! Als gevolg kan ik me dan ook nooit 100% ontspannen als ik thuis ben, want overal waar ik kijk ligt nog “werk”.

Op school is het niet veel beter. Alle dozen zijn daar na de verhuis in augustus wel uitgepakt, maar door de druk van 1 september heb ik alles in en op de kasten geramt en ook in mijn klas is het dus één grote puinhoop. Weer geen ervaring van rust, dus…

Mijn doel voor het komende jaar is dan ook heel simpel: zorgen voor rust. In huis, op school en in mijn hoofd. Het lijkt weer onoverzichtelijk en erg niet-SMART, maar zoals ik eerder al aangaf zal dit grote, niet te overziene doel in kleine haalbare doeltjes opgedeeld worden. Zo wil ik in januari enkel maar mijn was-probleem aanpakken. Alle was gewassen, gestreken, gevouwen en netjes in de kasten. Misschien niet zoveel werk zal je denken, maar dit zou voor mij al een hele prestatie zijn! Zeker met een Kleine Man die dagelijks (of soms zelfs vaker) een nieuw outfit aan moet; Lief die meer kleren heeft dan ik en ikzelf die af en toe de was wat negeert tot de berg groter is dan Kleine Man… En het is ten slotte ook al bijna het einde van de maand!

Elke maand zal ik evalueren hoe het gegaan is en bijstellen waar nodig. Elke maand komt er dan eventueel een nieuw doeltje waar ik gedurende die 4 weken aan wil werken. Zo wil ik elke kamer in huis onder handen nemen en declutteren.

Vrije uren op school zullen ook al opruimen doorgebracht worden. Weer kleine beetjes tegelijk, kastje per kastje.
Hopelijk heb ik dan in no time een propere klas waar ik met plezier naartoe ga én een opgeruimd huis waar ik met veel zin thuiskom na een stresserende werkdag!

Wat doe jij om rust te creëren?

13 thoughts on “Hallo 2017!”

  1. Is het mss een idee om een vast wasmoment te creëren? Of je in te schrijven voor LETS? Daar ben ik recent mee begonnen en het is een soort vrijwilligerswerk waarbij anderen jou komen helpen en jij hun op jouw manuer. Het is ook niet niks om met kleine kinderen en twee volle banen alles rond te draaien. Er zijn maar 24 uren op een dag. Je kan er niet meer bij verzinnen… Of wie weet een poetsvrouw een keer in de week of twee weken? Ik probeer maar mee te denken….

    En wat ik doe om rust te creëren… Ik vrees dat rust zal komen zodra we ergens wonen waar het de bedoeling is om te leven ipv hier… Dus rust door verandering en de chaos van een verhuis 😉

    Liked by 1 persoon

    1. Een poetsvrouw hebben we ook al over gedacht. Maar komen we terug op het puntje dat ik geen vreemden in huis laat als het er zo bij ligt! Zelfs een poetsvrouw niet… Ik wil eerst alles een beetje zelf op orde hebben zodat daarna echt GEPOETST kan worden en niet meer opgeruimd hoeft te worden 🙂
      Op zoek naar een nieuw huisje? Leuk! Zorg dat je ruimte genoeg hebt voor al je spullen 😉

      Liked by 1 persoon

      1. Probleem is dat al onze spullen in 1 ruime personenwagen past… Vrees dat spullen het probleem niet zal zijn hier 😉 maar je kan ook samen met een poetsvrouw/je moeder/vriendin werken om alles aan kant te krijgen. Ik bied me bij deze aan om je eens te helpen 🙂

        Liked by 1 persoon

      2. Nou ik zie inmiddels genoeg wekelijks. Ik help ouderen met hun huishouden. Mensen die geen energie meer hebben om nog maar hun post te halen, in de wcpot te mikken, hun eigen papieren te sorteren of zichzelf te wassen. Heerlijke job, ik doe het met plezier. Maar wat je daar tegenkomt 😉

        Liked by 1 persoon

  2. Als we ’s avonds beiden thuiskomen na een dagje werken en we zien rommel liggen, dan… doen we gewoon alsof we het niet zien. In het weekend raakt alles wel (min of meer) opgeruimd. Veel bezoek krijgen we toch niet thuis, who cares?
    Mooi plan van je, maar doe gewoon wat je kan en als het je uitkomt…

    Liked by 1 persoon

    1. Dat ben ik helemaal van plan, hoor! Maar we zijn nu op een punt aangekomen dat we gewoon niet meer KUNNEN doen alsof het er niet is… En in het weekend gebeurt er hier ook wel wat, maar vooral erg opervlakkig (lees: spullen aan de kant i.p.v. echt weg), waardoor de basis van het probleem blijft.

      Liked by 1 persoon

  3. Ik vind het een mooi doel 🙂 En de aanpak – daar zou ik wel een voorbeeld aan mogen nemen (ik wil ook altijd álles kunnen, ’t liefst ook nog zo snel mogelijk) 😉 Ik denk dat je op deze manier sowieso al iets meer rust zal ervaren.

    Hier staan ook nog verhuisdozen, misschien niet zo veel (2) maar het is inmiddels al dik een jaar geleden! En ’t is inderdaad zo dat rust om je heen ook rust in je hoofd is, dus ik ga er snel wat aan doen 😉 Ik denk dat ik ook voor meer rust ga zorgen door het (naar jouw voorbeeld) wat realistischer aan te pakken met mijn doelen. Ook creëer (al) ik rust door elke dag een to-do lijst te maken en door gedachten op papier te zetten.

    Enneh.. de schaamte ken ik wel. Na een lastig jaar probeer ik t huis weer ‘bezoek-proof’ te maken. De enkele mensen die ik wél binnen durfde te laten vonden t trouwens wel meevallen (en dat ik me niet zo druk moest maken), misschien dat we ’t zelf allemaal een beetje ‘erger’ zien dan het bezoek zelf.. 😉

    Succes in ieder geval 🙂
    Xx Anne

    Liked by 1 persoon

  4. Ja, de rust in huis is erg belangrijk, ik vind het zo jammer dat ik zo ver weg bij jou vandaan zit, want ik zou je zooooooo graag willen helpen om die rust te maken in je huis vooral, en ja dat heb ik al vaker gedaan voor anderen ook, met heel veel complimenten ook, stukje bij beetje aanpakken waar de ander het niet meer ziet of weinig tijd heeft en dan samen doen of ik ga het alleen doen.

    Ik weet ook hoe moeilijk het is als je ook nog werkt en je kleintje hebt, maar toch, doen, inderdaad, de rest is nu even bijzaak! Lees je eventueel wat in over feng shui ook.. niet dat je het moet volgen, maar dit kan helpen om een goede start te maken!

    X

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

