Youtube Pagan Challenge 2019 #2

Op Facebook is er een groep specifiek voor pagan youtubers en hoewel ik niet op YouTube post – het is blijkbaar al moeilijk genoeg om een blog te onderhouden 😉 – volg ik de groep wel om leuke nieuwe video’s te leren kennen. Elk jaar lanceren ze een Pagan Challenge en al drie jaar lang denk ik: “hé, dit moet ik eens proberen!” Ooit moet je eens de stoute schoenen aantrekken en eraan beginnen, dus bij deze!

Dit jaar is het topic “ABC van de mythologie”:

This can include a particular deity, a specific mythological group, or a particular story!

Ik heb besloten me niet aan één pantheon te binden, maar in de plaats daarvan loods ik jullie in deze serie kort doorheen de mythologie van over de hele wereld.

Voor Deel 1, klik hier!

F – Faun

Een Faun is een mythisch wezen, een bosgod uit de Romeinse mythologie. Hij heeft een menselijk bovenlichaam, het onderlichaam van een bok en hoorntjes op zijn hoofd.

Een Faun wordt meestal afgebeeld met een panfluit en wordt daarom vaak met de God Pan vereenzelvigd. Fauns staan in voor de natuur, het bos en al zijn bewoners.

Résultat de recherche d'images pour "faun"

G – God

In het Christelijke geloof (onder andere) bestaat er maar één God, de almachtige en alomtegenwoordige. Deze is verantwoordelijk voor de gehele schepping en alle leven op aarde. Wij zijn geschapen in zijn evenbeeld. Wie in zijn leven zonden begaat, moet hiervoor boeten en wie een vroom leven leidt, mag naar de hemel voor het eeuwige leven (en rijstpap met gouden lepeltjes).

Over God valt veel te vertellen – er is zelfs een heel boek over hem geschreven – en de meesten in onze contreien kennen hem wel, of je nu gelooft of niet: hij wordt door ongeveer een kwart van de wereldbevolking aanbeden!

H – Hel (ook Hella)

Deze Noordse Godin is er eentje uit de onderwereld. Hel (de locatie) in de Noordse mythologie was niet zoals de Christelijke hel – een plek waar enkel zondaars terecht kwamen – maar wel zij die een natuurlijke dood stierven.

Hel (de Godin) wordt vaak afgebeeld als een Godin die half skelet, half met vlees bedekt is. Zij was de begeleidster en bewaarder van deze zielen. Dus geen op macht beluste “slechterik”, zoals Marvel ons wil doen geloven. 😉

Résultat de recherche d'images pour "hella goddess"

I – Ishtar

Ishtar heeft sinds een dikke 2 jaar een speciaal plekje in mijn hart. Tijdens een meditatie kwam een donkerharige vamp met een weinig-verhullende rode jurk me eens vertellen wat ik miste in mijn leven. Ik wist nog maar weinig over haar op dat moment, dus stelde ze zich netjes voor. En sindsdien “bezoekt” ze mij regelmatig in meditaties.

Ishtar is een Godin uit Mesopotamië, Babylonische tijd (+-2000 v.C.). Ze was zo’n beetje het “manusje-van-alles”: godin van liefde en seks, vruchtbaarheid, de aarde en de maan, “koningin van de hemel”, maar ook van oorlog en de dood. Inanna was haar voorganger en Astarte, Isis, Aphrodite en Venus worden aan haar gelinkt.

Résultat de recherche d'images pour "ishtar"

J – Jupiter

Jupiter is de Romeinse oppergod. Hij was de God van de hemel en het onweer, maar ook van vloeken en verbonden. Zijn Griekse tegenhanger was Zeus, maar in tegenstelling tot deze stond Jupiter dichter bij de mensheid. Hij was namelijk ook een soevereine God en in die hoedanigheid dus ook verbonden met de koning.

Jupiter wordt als weergod vaak afgebeeld met een bliksemschicht en de scepter duidt op zijn “oppermacht”.

Stay tuned voor deel 3 😉

4 gedachten over “Youtube Pagan Challenge 2019 #2”

  1. Doe je eens een post over je ervaring met Ishtar? Weet je trouwens dat de kat van mijn grootouders Ishtar noemt, maar ze hebben haar hernoemd naar Isha… (kat regelrecht uit de hel trouwens 🤣🤭)

    Like

Plaats een reactie