Youtube Pagan Challenge 2019 #1

Op Facebook is er een groep specifiek voor pagan youtubers en hoewel ik niet op YouTube post – het is blijkbaar al moeilijk genoeg om een blog te onderhouden 😉 – volg ik de groep wel om leuke nieuwe video’s te leren kennen. Elk jaar lanceren ze een Pagan Challenge en al drie jaar lang denk ik: “hé, dit moet ik eens proberen!” Ooit moet je eens de stoute schoenen aantrekken en eraan beginnen, dus bij deze!

Dit jaar is het topic “ABC van de mythologie”:

This can include a particular deity, a specific mythological group, or a particular story!

Ik heb besloten me niet aan één pantheon te binden, maar in de plaats daarvan loods ik jullie in de komende serie kort doorheen de mythologie van over de hele wereld.

A – Athena

Beginnen doen we met Athena, de Griekse Godin van de rede en intelligentie, van oorlog en tactiek. Maar ook van handwerk (denk: naaien, weven, haken, …) Haar Romeinse tegenhanger is Minerva.

Lang geleden leerde ik een verhaal over Athena en Arachne dat me tot vandaag nog steeds bij blijft… En hoewel ik leuk kan vertellen – al zeg ik het zelf – is mijn zangstem bijlange niet zo goed als die van Spiral Dance. Deze versie is zoveel beter en geeft me nog steeds kippenvel:

*waarschuwing: het deuntje kan mogelijk blijven hangen*

The Goddess and the Weaver

B – Bacchus

Bacchus is de Romeinse God verantwoordelijk voor het woord Bacchanaal – een drinkfeest of zuippartij. Bacchus is dus de God van de wijn en de zatlappen. Bij de Grieken was hij gekend als Dionysus (soms ook Bakchos).

Maar Bacchus stond voor veel meer dan enkel maar dronkenschap. Hij was de God van de fruitteelt in het algemeen en de wijnstok in het bijzonder (uiteraard). Wanneer je dit nog ruimer bekijkt, gaat dit ook om de vruchtbaarheid en de groei van alles op aarde. Ook muziek, poëzie, toneel, dans en extase -duh – staan mee op het palmares van deze God.

C – Cernunnos

Cernunnos, God van overvloed, het wild en de vruchtbaarheid van Moeder Aarde. De gehoornde God van de Kelten en Germanen. Cernunnos wordt meestal afgebeeld met een hertengewei en één of meerdere torques (metalen sieraden, meestal armband of halsband) en omgeven door dieren: de slang, het hert, de hond, het zwijn, …

Résultat de recherche d'images pour "cernunnos"

D – Daksha

Daksha is een Hindoeïstische zonnegod, zoon van Brahma en een van de voorouders van de mensheid. Zijn dochter Sati trouwde – tegen zijn zin – met Shiva. Wanneer Daksha enkele beledigende uitspraken doet over zijn schoonzoon, werpt Sati zich in de vlammen van een offervuur. Woedend zorgt Shiva voor de onthoofding van Daksha, die later dan de kop van een ram kreeg.

E – Ebisu

Ebisu is de Japanse God van de visserij, welvaart en geluk. Ebisu is waarschijnlijk zelfs de meest populaire geluksgod in de Japanse godsdienst. Deze dikke God wordt vaak afgebeeld met een hengel in de hand. Hij is doof en er wordt gezegd dat hij zonder skelet geboren is. Desalniettemin is hij steeds goedgezind en gaat hij glimlachend door het leven.

Résultat de recherche d'images pour "ebisu"

De volgende vijf bespreek ik met plezier in mijn volgende post in deze reeks!