Boeken

Vorige keer had ik het al kort over één van mijn bezigheden. Een andere “verslaving” is boeken. Net zoals al mijn hobby’s komt lezen met vlagen. Ik kan een hele tijd geen boek aanraken en dan plots weer het ene na het andere verslinden.

Ik kon al erg vroeg lezen en ik heb ook altijd graag gelezen. De eerste herinnering die ik hieraan heb, komt uit de derde kleuterklas (groep 2 voor de Nederlanders onder ons). Daar betrapte de juf me erop dat ik het boekje van kabouter Pim luidop aan het lezen was. Niet zomaar vertellen wat er op de prenten te zien was, maar echt letter voor letter, woordje voor woordje wat er geschreven stond. Uiteraard werd “meneer directeur” erbij gehaald en ik moest voor hem een stukje voorlezen. Hij nam me mee naar het eerste leerjaar en ook daar moest ik mijn boekje voorbrengen. Erg imposant vond ik het allemaal! Maar ik was ook trots. Ik kon tenslotte al even goed of zelfs beter lezen dan de meeste kindjes die daar zaten!

De bibliotheek was thuis om de hoek en elke week nam mijn moeder me mee om nieuwe lectuur uit te zoeken. Ik mocht telkens 3 boekjes kiezen en hoe ouder ik werd, hoe dikker die werden natuurlijk. Maar gegarandeerd dat 9/10 keren de boeken uit waren nog voor we weer konden gaan.

Zalig vond ik het. Ik ben niet echt een buitenspeler geweest, dus op deze manier kon ik ontsnappen naar andere werelden; met draken en elfen, ridders en prinsessen, heksen en tovenaars. Griezelen met de Kippenvel serie en huilen met de boeken van Dirk Bracke.

Dan word je ouder en krijg je ook andere bezigheden. Taken voor allerlei vakken, toetsen om voor te bereiden en examens om voor te studeren. Ook vrienden, vriendinnen en vriendjes kregen meer van mijn vrije tijd. Ik ontdekte het uitgaansleven en bracht mijn weekends door op de dansvloer in de plaats van op de bank met een goed boek. De boeken raakten wat op de achtergrond, maar toch nooit helemaal weg – er waren natuurlijk ook de verplichte boekbesprekingen en zo.

Fantasy en thriller/horror genieten nu de voorkeur – denk Stephen King, J. K. Rowling en Terry Goodkind – maar ook enkele YA (Young Adult) auteurs konden me al bekoren – Aprilynne Pike en James Dashner, bv – en daar staat mijn boekenkast dus mee gevuld. Ik ben een hebben-hebben-hebben type; wanneer ik een leuk boek zie zal ik het kopen, wil ik het bezitten en ermee pronken in mijn kast. Dat wil ook zeggen dat ongeveer 30% van wat ik bezit nog steeds ongelezen is, sommige boeken zitten zelfs nog in hun verpakking! *schaam* Ooit kom ik er wel aan toe – en tegen dan zijn er alweer nieuwe boeken bijgekomen die moeten wachten op hun beurt om gelezen te worden!

20170412_120123

Hoewel ik eigenlijk helemaal anti was, kreeg ik een paar jaar geleden mijn Kobo e-reader cadeau van Lief. Wat moest ik daar nu weer mee? Dit is toch helemaal niet hetzelfde als een écht boek vastnemen! Ondertussen heb ik mijn mening al wel moeten herzien. De Kobo is per-fect om ’s avonds in bed nog even te lezen, zonder Lief wakker te houden met fel licht – het ding heeft namelijk eigen verlichting om in het donker te lezen! Een (nu ex-)collega deed me een 500-tal e-books cadeau, waardoor ik daar ook nog wel even zoet mee ben. Als ik al 5% van die bibliotheek gelezen heb, is het veel…

Hou jij van lezen? Aanraders mag je me altijd laten weten in de commentaren!

8 gedachten over “Boeken”

  1. Hahahaha wij hebben een connectie, dat al jong kunnen lezen, nog voor de eerste klas! En dan verslinden, de bieb bla, wat grappig, dit lees ik niet veel namelijk en mijn tijd dat ik dus stopte met boeken lezen kwam juist door middelbare school inderdaad. Ik las boeken die ik nog niet moest lezen namelijk, doe dat maar in je examenjaar, bla. Ik werd daar zo moe van, dat ik gewoon een hekel kreeg aan de data van school en welk boek wel en niet mocht, dat je van de lijst af moest lezen, boeken ook vaak waar ik nul interesse in had.

    Pas nu, of in de tijd dat HP net uit was, eerste en tweede deel toen, ben ik weer gaan lezen, echt lezen. Wil je tips? Klik dan bij mij de tag boeken aan 😉

    X

    Geliked door 1 persoon

      1. Oh onze lerares ook wel, alleen moest zij zich ook aan de lijsten houden, dat is door de regering, ministerie van onderwijs vast gelegd namelijk… Daar kun je weinig aan doen dan.

        Geliked door 1 persoon

  2. Ooh, de wetten van de magie is echt zo’n mooie serie! Heb die op mijn telefoon (bij wijze van e-reader) gelezen en was hooked. Zo jammer dat de verfilming tegenviel; ze zijn ook na 2 seizoenen gestopt. Het was wel mooi, maar… anders. Het klopte niet helemaal. Moet nog steeds ‘De eerste biechtmoeder’ lezen trouwens.
    Ik denk dat jij de boeken van Markus Heitz ook geweldig zult vinden – of heb ik dat al eens gezegd?

    Geliked door 1 persoon

    1. De naam zegt me niks… Dus misschien toch eens naar op zoek gaan!
      De wetten van de magie heb ik ak een hele tijd geleden gelezen. Ik zou best nog eens opnieuw moeten beginnen! De vervolgreeksen heb ik al wel in bezit, maar ook nog niet gelezen. De verfilming OOK al niet gezien… maar als je zegt dat het de moeite niet is, weet ik niet of ik er mijn tijd wel in ga steken…

      Geliked door 1 persoon

      1. Doen, kan die boeken echt aanraden! 😀
        Nee, de verfilming hoef je niet aan te beginnen. Het is op zich wel leuk, maar de afwijkingen t.o.v. de boeken gaan teveel irriteren, totdat er ineens dingen gebeuren die niet eens in de boeken aan de orde zijn. Sund! De boeken wil ik wel nog aanschaffen trouwens; de vervolgserie heb ik ook nog niet gelezen. *note to self* 😛

        Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie