2016 | De samenvatting #2

Een nieuw jaar, een nieuwe start? Of toch eerder een verderzetting van het voorbije jaar? Laten we eerst nog een laatste keer terugblikken naar 2016. Tweede halte: mijn doelen.

4. doelen 2016

Ken je deze nog? Dit is de grafiek die ik begin vorig jaar gebruikte om mijn doelen op te stellen. Aan de hand van mijn tevredenheid over de acht onderdelen stelde ik een aantal te behalen doelen op:

Werk (50%):

  • W.O. thema’s helemaal uitwerken: hoewel er zeker vorderingen gemaakt zijn, heb ik dit doel niet behaald. We zitten net voorbij halfweg en hebben – gelukkig – uitstel van deadline gekregen. Prioriteiten moeten nu eenmaal gesteld worden en de mijne liggen thuis en niet (meer) op het werk. Ik merk wel dat mijn “work to live” dit schooljaar weer een klein beetje verschoven is richting “live to work” door de hoge werkdruk die ons opgelegd wordt (en opdrachten die er steeds maar bijkomen, maar nooit eens iets dat we minder moeten doen!). Ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit eenmalig was – we zijn nu eenmaal verhuisd naar een nieuw gebouw! – en dat het volgend jaar weer wat rustiger wordt.

Geld (75%):

  • 600 euro sparen: dit doel is (was?) geslaagd. Nu is daar natuurlijk niet veel meer van te merken, want dat gespaarde bedrag is mee in de veranda gekropen natuurlijk, maar is dat niet net de reden waarom je spaart?
  • Als extraatje ben ik het voorbije jaar ook begonnen met kindersparen bij Ergo. Het is maar een klein bedrag, maar zo heeft Kleine Man toch wat opzij staan voor later.

Gezondheid (87,5%):

  • Dagelijks 2500 stappen of 30min wandelen: hmm, dit vind ik een moeilijke. Ik heb het voorbije jaar een pak bewuster keuzes gemaakt (trappen i.p.v. de lift, gaan wandelen met Kleine Man, …). Ik heb niet dagelijks mijn doel behaald, maar toch vind ik niet dat ik compleet gefaald heb. Sinds ik met de nieuwe stappenteller gestart ben (juli), haalde ik gemiddeld 80 000 stappen per maand – wat neerkomt op gemiddeld 2666 stappen per dag). Dit is een gemiddelde, dus er waren dagen van 10 000 stappen, maar ook dagen van 300… Hier is dus zeker ruimte voor verbetering!

Vrienden&familie (37,5%):

  • Maandelijks (minstens) bellen of afspreken met K.: hier ben ik wel blij mee. Dit doel heb ik maandelijks vol kunnen houden. Eerlijk is eerlijk: vooral omdat K. mij opbelt i.p.v. andersom. Toch ben ik blij dat ik haar in 2016 een aantal keer gezien en zelfs regelmatig gehoord heb!
  • Elke maand een keer langs mijn grootmoeder: Zoals in augustus al gezegd, is mijn grootmoeder niet meer. Jammer, want ik had echt wel meer tijd met haar willen doorbrengen. Gelukkig heb ik de eerste helft van het jaar dit doel meestal op de voorgrond kunnen houden, waardoor ik toch nog enkele mooie herinneringen aan haar bewaar.

Relatie (87,5%):

  • Een weekendje weg met Lief (en Kleine Man): Zie deze post!

Spiritueel (25%):

  • Lenormand terug oppakken: dit is een compleet geflopt doel. Halverwege heb ik hem zelfs van de lijst geschrapt. Hoewel ik het een beetje jammer vind – de interesse is er zeker nog – voel ik me niet mislukt omdat ik dit doel niet behaald heb.
  • Mediteren: ook hier hetzelfde resultaat – FAIL. Mezelf neerzetten en hier tijd voor maken was er nét een beetje te veel aan. Ik deed liever andere dingen (of moest ze doen) en een echte behoefte aan mediteren heb ik niet vaak gehad. Wanneer ze wel opkwam, heb ik die kans dan ook gegrepen en mezelf eventjes gezet om weer tot rust te komen.
  • Weer regelmatig schrijven: vol goede moed ben ik hieraan begonnen, maar langzaam sloop het gewone leven er tussen. Gevolg: niet veel van in huis gekomen. Ach ja, dit gaat niet lopen!

Persoonlijk&vrije tijd (37,5%):

  • Wekelijks 1u helemaal voor mezelf: dit doel heb ik behaald, dankzij de dutjes van Kleine Man. Jammer genoeg werden die vrije uurtjes niet altijd even productief ingevuld en heb ik meermaals die tijd gespendeerd met mezelf af te vragen wat ik toch zou gaan doen?
  • 10 boeken lezen: where do I start? Ik dacht dat ik al laag mikte met 10 boeken, maar zelfs de helft ervan had nog te veel geweest! Ik heb het voorbije jaar gemerkt dat ik té veel verschillende dingen “tegelijk” wilde bereiken, waardoor ik verschrikkelijk undecisive word! Prioriteiten stellen in het “echte leven” gaat blijkbaar veel vlotter dan in het “ontspanningsleven”.
  • Wekelijks bloggen: ongeveer 3/4 van dit doel behaald? Het begon zeker erg goed, het eerste half jaar stond er netjes een post klaar om wekelijks online te gaan. Vanaf september ongeveer werd dat al tweewekelijks en een tijdje daarna enkel nog wanneer ik tijd en zin had om wat letters op papier (het scherm) te smijten. Het ontbrak me nochtans niet aan ideeën! Niet getreurd, de wereld is nog niet vergaan, dus ook in 2017 heb ik zeeën van tijd om leuke onderwerpen aan te snijden!

Huis (37,5%):

  • Veranda laten maken: check!
  • Het huis helemaal opruimen: hoe ordelijk en netjes de bovenverdieping is – afgezien van wat was op de vloer – zo wanordelijk is het beneden… Ik heb geprobeerd, ik heb mijn best gedaan; maar zolang die Kleine Prins mij op de hielen volgt, krijg ik amper een machine was gedraaid en opgevouwen. Iemand kandidaat om hem een weekje op vakantie mee te nemen? 😉

Samenvatting:

Er zijn zeker enkele dingen goed gegaan het voorbije jaar. Er zijn – uiteraard – ook een aantal onvoorziene omstandigheden geweest, waardoor er vaak roet in het eten terecht kwam (wie heeft daar nu weer mee gegooid?)

Dit was de eerste keer dat ik mijn doelen voor het komende jaar met de wereld deelde. Ook dat wordt geëvalueerd. Ten eerste valt me op dat mijn spirituele kant weer wat in een hoekje geduwd werd ten koste van de andere doelen. Toch voel ik nog steeds dat daar een groot gemis zit. Ten tweede heb ik gedurende het jaar gemerkt dat mijn doelen redelijk vaag bleven en niet SMART – Specifiek Meetbaar Acceptabel Relevant Tijdsgebonden – genoeg geformuleerd werden. Hier haal ik vooral uit dat ik mijn doelen voor de komende periode veel specifieker moet formuleren – voor mezelf – en veel strikter moet opvolgen qua tijd. Een jaardoel is prima, maar dat jaar dan verdelen in perioden om deeldoelen bereikt te hebben, zorgt ervoor dat het behapbaar blijft en niet onoverzichtelijk wordt.

Mijn doelen voor 2017 zijn dan misschien niet mooi op 1 januari als nieuwjaarsresolutie verschenen, ze zullen misschien zelfs januari niet meer halen. Maar ik weet wel dat ik dit jaar toch wat meer zal nadenken over wat ik allemaal wil bereiken.

Waar hou jij rekening mee bij het opstellen van (eventuele) doelen voor de komende periode?

10 thoughts on “2016 | De samenvatting #2”

  1. Een hele waslijst zeg! Ik vraag me af hoe je dat wou verwezenlijken… Wat een tip is ivm schrijven is een (dag)boek op tafel of bureau leggen zodat je het sneller pakt. En voor de blog de youtube pagan challenge natuurlijk!
    Overigens waar ik rekening mee hou is wat ik het vorig jaar heb kunnen doen. Zo las ik 28 boeken (sommige maar dun hoor) dus dit jaar wil ik er 30 lezen (overigens lig ik achter op schema…. ).

    Liked by 1 persoon

    1. Het boek op tafel leggen is een prima idee! Ware het niet dat Kleine Man weet hoe hij de stoel moet nemen en al een pen kan gebruiken 😉 (slim ventje hoor)
      De yt pagan challenge heb ik al bekeken, maar ik moet toegeven dat die van vorig jaar me meer aansprak dan dit jaar. Jammer genoeg was het al week 7 of 8 toen ik het leerde kennen en ik zag het niet zitten een inhaalmanoeuvre te doen :’) Ik zie nog wel wat ik ermee doe. Mss gewoon enkele topics eruit halen die me aanspreken…
      Inderdaad een hele waslijst! Op het moment dat ik de doelen stelde, leek het me allemaal compleet haalbaar, maar blijkbaar heb ik me daar serieus in vergist!
      Ik neem jouw tip zeker mee bij het opstellen van doelen voor dit jaar. Ik had vorig jaar niks concreet op papier staan van 2015 om me op te baseren, misschien vandaar ook wel de overschatting van mezelf…
      Bedankt voor je reactie!

      Liked by 1 persoon

    1. Oh, maar ik ook hoor. Je wil niet weten hoe enthousiast ik eraan begon en al vanalles wilde doen die eerste weken. Om dan tot de conclusie te komen dat het niet op 1, 2, 3 gedaan is natuurlijk… Maar goed, daar hebben we wel wat uit geleerd!

      Liked by 1 persoon

  2. Dat ik ze niet stel, doelen, omdat ik weet dat het komt zoals het komt, en het leven is niet 1 rechte lijn, zijn heel veel tekeningen over gemaakt ook, dus stel ik pas een doel als het op mijn weg komt en er direct aan kan werken of moet of wil doen. Dat werkt het beste.

    En wat de spirituele kant betreft dat is juist nu de bedoeling dat je dit in je dagelijks leven weet te vervlechten, het is misschien lastig als je de kneepjes nog niet kent, maar eigenlijk zo simpel om te doen, maar het hangt er ook vanaf wat jij als spiritueel ziet natuurlijk. Ik vervlecht dat bijna in alles wat ik doe, en om heel simpel te starten, met liefde koken en koken naar wat nodig is, de kruidenleer is vrij simpel en kun je mengen in je gerechten om aan te trekken bijv. Wat beter dan het in te nemen, of een kaars branden, steek jij gewoon een kaars aan voor de gezelligheid? ja, dat kan, maar je kunt wel kiezen welke kleur je neemt en in simpelweg in gedachten bijv. dat wat je nodig hebt of wilt aantrekken met die ene kaars, dat hoeft echt niet in een ritueel.

    X

    Liked by 1 persoon

    1. Erg mooi gezegd! En dat is inderdaad een van de dingen die ik moeilijk vind: hoe implementeer je de kennis die je hebt in je dagdagelijkse leven? Lief kookt, dus ik heb niet veel “in de pap te brokken” 😉 maar je hebt daar wel een punt.
      En doelen stellen, ik heb ze toch nodig om dingen te bereiken, anders word ik helemaal besluiteloos…
      X

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

