Achter de schermen blogging tag

Het is alweer eventjes geleden dat ik nog een berichtje online gezet heb. Om weer in de schwung van het bloggen te komen, heb ik een post die ik al een tijdje heb klaarstaan.

Deze tag vond ik hier, in het Engels. Via doorklikken ben ik op zoek gegaan naar de originele post en die vind je hier. Het gaat er een beetje om dat je wat meer informatie geeft over de manier waarop jij blogt, wat er dus achter de schermen allemaal gebeurt voor jouw bericht online verschijnt. Lijkt me wel leuk om eens wat dieper op in te gaan en wie weet wat meer over mezelf te ontdekken! Net zoals de vorige keer, heb ik de vragen vertaald en de originele vraag tussen haakjes gezet.

Waar blog je? (Where do you blog?)

Hier natuurlijk! Maar de vraag slaat eerder op waar jij je fysiek bevindt terwijl je de berichten schrijft. En dat durft al wel eens variëren. Meestal werk ik op de laptop aan de eettafel. Maar als ik buiten zit – of onderweg ben – dan werk ik rustig verder op de gsm.

Waar vind je inspiratie voor je berichten? (Where do you find inspiration for your blog posts?)

Overal en nergens eigenlijk. Meestal schrijf ik over dingen die in mijn leven gebeur(d)en, af en toe een review als ik een boek uitgelezen heb, tags die ik online vind (ik wacht nog steeds op mijn eerste “echte” tag…) komen meestal de laatste zondag van de maand aan bod en natuurlijk mijn maandelijkse doelen (de eerste zondag van de volgende maand), die op zich al een korte samenvatting bevatten van wat er die maand gebeurd is. Deze zomer is mijn planning een beetje in de war geraakt, maar daar gaan we nu weer verandering in brengen!

Hoe lang duurt het om een post te schrijven? (How long does it take you to write the post?)

Veel te lang naar mijn zin :’) Ik ben namelijk nogal een Pietje Precies en wil graag alles exact hoe ik het in mijn hoofd heb zitten. Dat is niet altijd mogelijk en ik kom ook niet altijd direct op de juiste verwoording. Meestal werk ik verschillende dagen aan één post, eerste idee, uitwerking, foto’s maken of online zoeken, herlezen, foutjes verbeteren, anders verwoorden, … En wanneer ik dan eindelijk tevreden ben, plan ik de post in (en het is al voorgevallen dat ik zelfs daarna nog aanpassingen maak)!

Plan jij je berichten op voorhand? Hoe? (Do you plan your posts? How?)

Ja dus! Meestal heb ik minstens één week op voorhand mijn berichten klaar staan. De doelen bijvoorbeeld schrijf ik gedurende de hele maand telkens kleine beetjes aan als er wat verandert en dan heb ik op het einde van de maand maar een beetje extra werk om alles na te kijken en eventueel nog bij te werken. Tags maak ik ook meestal een paar van tevoren. De andere berichten schrijf ik wanneer het idee in me opkomt en dan zie ik welk bericht wanneer online kan komen.

Ik heb trouwens veel ideeën voor berichten, maar ben heel erg (te erg?) bezig met wat anderen leuk (of net niet leuk) zouden vinden. Hierdoor voel ik me vaak toch geremd in wat ik schrijf en/of online zet. Lees mijn eerste bericht om te zien hoe dat komt. Ik heb dus een heel aantal drafts klaarstaan, soms zelfs alleen nog maar een titel, waar ik het “lef” nog niet voor heb om ze te schrijven/posten.

Welke camera gebruik je? Welk editing programma? (What kind of camera do you use? What editing program?)

Ik gebruik mijn telefoon om foto’s te nemen. Super makkelijk om die dan te uploaden naar WordPress via de app!

Editing programma? Huh? Geen enkel dus, denk ik. Tenzij je Photo Grid en Instagram als editing programma neemt. De eerste gebruik ik om mooie collages te maken, de tweede om eventuele filters over een foto te zetten. Maar ik ben niet bedreven genoeg in beide apps om ze ten volle te benutten. Voel je je geroepen om me een crash course te geven? Laat maar weten!

Gebruik je een notitieboek om ideeën op te schrijven? (Do you use any notebook to track your ideas?)

Ja en nee… Ik heb de WordPress app op mijn tablet én gsm; ik kan dus overal waar ik ga mijn dashboard bereiken en berichten maken. Dit doe ik vaak wanneer ik een idee heb voor een post: snel nieuw bericht klikken, titeltje, kort opschrijven waarover ik het wil hebben en opslaan. Klaar om, wanneer ik thuis aan de laptop zit, netjes uitgewerkt te worden. Ik heb ook een A5 schriftje waar ik notities in maak tijdens het lezen. Stukjes die me aangrijpen, aan het denken zetten, mooie quotes uit het boek, … kan ik dan allemaal opschrijven en dus niet vergeten!

Hoe neem jij je foto’s? (How do you take your pictures?)

Uiteraard zijn de foto’s van bv. Kleine Man zelfgemaakt. Die zijn dan spontaan genomen, op momenten dat hij gek/lief/normaal doet… Foto’s van voorwerpen (zoals boeken) neem ik overdag, meestal met de eettafel als ondergrond. Foto’s van onderweg zijn uiteraard al wandelend genomen 😉 Maar er staan ook erg goede en mooie stockfoto’s online die ik zelf niet beter zou kunnen maken (omdat ik gewoon een slechte fotografe ben of omdat ik de middelen niet heb). Als ik dus genoeg heb aan een algemene foto, zoek ik die liever op het www dan uren te spenderen aan zelf de perfecte foto (proberen) maken – en uiteindelijk toch nog online te zoeken omdat ik niet tevreden ben met mijn resultaat…

Wat is jouw favoriete type post om te schrijven? (What’s your favorite type of blog post to write?)

Moeilijke vraag, ik vind alle posts wel leuk om te maken – anders zou ik er de moeite niet voor nemen. Tags zijn altijd wel leuk, zetten je vaak aan het denken over de meest onnozele vragen! Persoonlijke berichten – hoewel ik ze graag schrijf – zijn het grootste struikelblok. Dit is namelijk het moeilijkst om kritiek op te aanvaarden. Maar al doende leert men en misschien komt ooit het moment wel wanneer dit mijn favoriete berichten worden!

Achter de schermen tag

Wie kent je blog? (Who knows about your blog?)

Ik loop niet over straat te roepen dat ik een blog heb, ik deel geen flyers uit en heb ook geen spandoek voor de deur hangen. Myrea’s Musings heeft een facebook-pagina, maar voor de rest doe ik weinig aan social media… Verder heb ik via de blog wel al enkele leuke mensen (virtueel) leren kennen, wat ik toch ook een toffe plus vind!

Ben je georganiseerd of eerder rommelig? (Are you an organised or messy blogger?)

Dit is niet op 1-2-3 uitgelegd, want zoals zowat alles in mijn leven:

There is method in my madness!

Ik ben redelijk georganiseerd als blogger, ik weet wat ik wil en hoe. Mijn planning gaat dus ordelijk. De uitwerking ervan verloopt meestal toch wat rommeliger. Hier wat schrijven, daar een stukje, oh ja dat moet er ook zeker bij, alinea’s wisselen en aanvullen, … Herlezen, deze zin of toch maar anders verwoorden? Wil ik dat er echt in? Zo herwerk ik een tekst makkelijk 5-10 keer en kan het eindresultaat helemaal verschillen van wat ik origineel in gedachten had…

Grootste blog-ergernis? (Biggest blogging pet peeve?)

Hmm, over deze heb ik eventjes nagedacht. Wat me het meeste stoort, is een bericht met tig schrijffouten en autocorrects die perfect voorkomen kunnen worden door je bericht zelf eerst na te lezen voor je op publiceren drukt. Er kan altijd wel een typfout insluipen, we zijn tenslotte allemaal menselijk en maken allemaal foutjes. Maar als ik me voor de vijftiende keer erger aan “wordt je (of erger nog wordt ik!)”, “het is gebeurt” of gebrek aan interpunctie in één post, komt de juf in mij naar boven en haak ik af. Hoe interessant het onderwerp ook mag zijn!

Bij deze tag ik iedereen die zich geroepen voelt ook wat meer over zijn/haar bloggedrag te delen!

Wat is jouw grootste ergernis aan de blog-wereld?

5 thoughts on “Achter de schermen blogging tag”

  1. reviews, maar dat kan ik gewoon weg klikken natuurlijk, hahaha

    Wat betreft die tikfoutjes, ik maak ze nog weleens, en ooit, wat het zo’n punt of je nu met dt zou schrijven of niet, als er weer nieuwe taal werd ingevoerd dat ik het een lange periode express heb gedaan in het verleden, ik wordt, met DT, en eigenlijk waren er maar weinig mensen die er ooit iets van gezegd hebben, en zo wel, dan was mijn antwoord, ja omdat ik nu zeker weet dat de juiste er staat, d of de t, take your pick, hahaha

    Dus misschien? Is het wel een statement, je kunt er altijd naar vragen natuurlijk. Nu mis ik weleens letters of mijn toetsenbord blijft hangen, meestal lees ik het wel na, maar soms zie ik het even niet meer, en merk ik het pas zelf later op, zoiets als mijn brain leest het correct.

    X

    Liked by 1 persoon

    1. Dat herken ik volledig! Daarom dat ik meestal een dag wacht met opnieuw lezen en verbeteren. Natuurlijk geen optie als je onmiddellijk je berichtje online zet 😉
      En ik vind tikfoutjes of af en toe een schrijffout echt niet onoverkomelijk! Waar ik me vooral aan stoor zijn berichtjes die er vol van staan. Ik maak ook nog steeds fouten, dus ik reken anderen er zeker niet direct op af. Ik pas wel vanaf ik merk dat het voortdurend voorkomt… KRIEBELS krijg ik er van, beroepsmisvorming of zo 😁

      Liked by 1 persoon

      1. Hahaha ja ik snap je, maar ik ken ook iemand of meerderen die dyslexie hebben, en dan vind ik het knap, heel knap, dat zij het durven om een blog te starten en te gaan schrijven. Wat hen helpt om te verbeteren soms zelfs. En hier dito, negen van de tien x nu, verbeter ik het als het al online staat en haal ik ze eruit, eigenlijk lees ik het pas na, als ik al op publish heb geklikt, het hangt er ook vanaf hoe erg het is, tot heden hoor ik er niemand over. Dan is het oké. Soms vergeet ik zelfs een woordje, als de, het of in, hahaha

        x

        Liked by 1 persoon

  2. Leuke tag! (en dat zeg ik niet snel :P)
    Ik herken een hoop, vooral het blijven aanpassen van posts. En oooh, wat kan ik balen als ik na het publiceren dan nog een ‘fout’ tegenkom of een beter idee krijg haha 😉 Ook heb ik zo’n A-5 boekje, of eerlijk gezegd: ik heb er een stuk of 6.. Mijn ideeën moeten écht eens bij elkaar gevoegd worden voor wat overzicht! Oh en misschien een idee (als je foto’s bewerken wel geinig vindt): Canva (.com) is mijn favoriet. Je kan er (gratis) de meest professionele maar ook sfeervolle kunstwerkjes creëren met je eigen foto’s. 🙂 Neem maar niet meteen mijn foto’s als voorbeeld, ’t kan stukken beter xD..

    Mijn grootste ergernis: Reviews en make-up/beauty gedoe.. zwaar saai 😛 In tegenstelling tot dit logje, erg leuk om te lezen over jouw manier van aanpak! 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

