Book review #2 | Blaze

review Blaze blog

Goodreads samenvatting (Engels): Blaze is the story of Clayton Blaisdell, Jr. — of the crimes committed against him and the crimes he commits, including his last, the kidnapping of a baby heir worth millions. Blaze has been a slow thinker since childhood, when his father threw him down the stairs — and then threw him down again. After escaping an abusive institution for boys when he was a teenager, Blaze hooks up with George, a seasoned criminal who thinks he has all the answers. But then George is killed, and Blaze, though haunted by his partner, is on his own. He becomes one of the most sympathetic criminals in all of literature. This is a crime story of surprising strength and sadness, with a suspenseful current sustained by the classic workings of fate and character.

Mijn ervaringen: Deze thriller vertelt dus het verhaal van Clayton Blaisdell Junior, ofte Blaze. Deze boom van een vent (bijna 2m groot en ongeveer even breedgeschouderd) was in zijn kindertijd best veelbelovend. Tot zijn vader er een simpele ziel van maakte door hem meermaals van de trap te gooien. Een grote deuk in zijn voorhoofd zorgde ervoor dat Blaze nooit een groot licht zou worden… Hij rolt langzaamaan in het oplichtersmilieu en komt uiteindelijk bij George terecht, die op zijn eigen manier goed voor hem zorgt. Maar op een keer loopt het mis en komt George aan zijn einde. Blaze moet alleen verder, maar “hoort” George nog steeds. Dit zorgt voor een vreemde verwarring: Blaze heeft het erg moeilijk met het uitwerken van plannen; zelfs simpele rekenoefeningen en foutloos schrijven zijn een helse opdracht, maar toch lukt dit aardig wanneer George over zijn schouder meekijkt – ook al is hij op dat moment al dood… Zo waarschuwt (de dode) George hem wanneer de politie hem op de hielen zit en brengt hij Blaze op ideeën die hij zelf nooit zou kunnen bedacht hebben. Maar waar komen die ideeën dan vandaan, als George er niet meer is? En hoe kon Blaze dingen over George weten terwijl ze gescheiden waren door een gevangenisstraf?

Blaze wil het geniale plan van George ten uitvoer brengen: de zes maanden oude baby van een stinkend rijk gezin kidnappen voor losgeld. Maar uiteraard lopen er een heleboel dingen mis en al gauw zit de politie hem achterna. Gedurende de periode dat Blaze kleine Joe onder zijn hoede heeft, ontstaat er een band tussen die twee die mij oprecht ontroerd heeft. De laatste achtervolgingsscène is dan ook enorm spannend: zal de baby dit overleven of doet Blaze een domme move en zorgt hij er op die manier onvrijwillig voor dat Joe sterft? Stephen King kennende waren de beide opties erg waarschijnlijk…

Blaze werd geschreven in 1973 en later herwerkt om ouderwetse schrijfsels te wissen of te vervangen.En ik moet zeggen dat dit aardig gelukt is, behalve dan bij de flashbacks, waar ik toch nog steeds het gevoel kreeg terug te gaan naar de jaren ’40-’50. De main story wordt dus afgewisseld met herinneringen uit het verleden, beginnende bij zijn eigen kindertijd. De flashbacks halen zo stilaan het verhaal in tot het moment dat je alles weet over hoe Blaze geworden is wie hij nu is. King zorgt er voor dat je het niet storend vindt om het “nu” even achter te laten en terug te keren in de tijd. Ook die delen van het verhaal zijn goed uitgewerkt en je krijgt zeker niet het gevoel dat het maar bladvulling is.

Blaze is geen horror zoals je van King gewend kan zijn, maar toch zat ik de hele tijd op het puntje van mijn stoel (zetel/bed/…) tijdens het lezen. Dit manuscript werd geschreven onder zijn pseudoniem Richard Bachman, vlak voor hij “Carrie” schreef. Een heel ander genre, vind ik. Hoewel ook hier al een vleugje van het paranormale – dat toch in veel van zijn boeken voorkomt – voelbaar is.

Waardering: Stephen King is één van mijn favoriete schrijvers (zo niet DE favoriet). Dit boek was een halve re-read, ik was er een jaar of 2-3 geleden al een keer in begonnen, maar had het boek nooit uitgelezen wegens opbergen en verhuizen. Nadat ik eerder deze week ontdekte dat mijn Samsung gsm-lader ook op de Kobo paste – *vreugdedansje* – ben ik er uiteraard opnieuw ingedoken. Het verhaal leest als een trein en ik heb elke avond de klok ver voorbij middernacht zien gaan (tot mijn grote spijt de volgende dagen, natuurlijk. Kleine Man kan namelijk nog niet kloklezen…)

Ik vond Blaze niet zijn beste werk. Toch heb ik erg genoten van dit verhaal en weet ik weer waarom ik Stephen King zo’n goeie schrijver vind! Een aanrader voor wie van thrillers en spanning houdt.

4*

Heb je dit boek ook gelezen? Wat vond jij ervan? Laat het me weten in de reacties!

3 thoughts on “Book review #2 | Blaze”

  1. Stephen King heeft zeker goede boeken ja. Heb zelf ‘De Vervloeking’ een tijd terug gelezen, ook onder z’n pseudoniem. Blaze ken ik niet, maar lijkt me een erg boeiend verhaal zoals jij het hier beschrijft. 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

