Een nieuw leven

5 mei 2015. Ik kan me die dag nog levendig voor de geest halen, alsof het gisteren was -het was een dinsdag trouwens. Na een geweldige zwangerschap – hoezo ochtendmisselijkheid en speciale goestingskes? Helemaal geen last van gehad – braken plots mijn vliezen en nog geen 4u later was hij er al: Kleine Man! “Hier ben ik dan!”, riep hij uit en hij zette heel onze wereld op z’n kop!

De eerste paar dagen waren… hels. Die roze mamawolk? Nooit gezien. Die is volgens mij voorbij gedreven toen ik in het moederhuis lag. Was dit het? Elke 2 à 3u opstaan om dat wezentje te voeden, te verschonen en weer in slaap te wiegen? In tussentijd zelf doodop, maar niet durven slapen (stel dat hij stopt met ademen?). Om maar te zwijgen over durven plassen, dat kleine monster had alles stuk gemaakt om nooit meer te laten werken!

Na een paar dagen thuis in mijn vertrouwde omgeving, met Lief die zichzelf voorbij liep om het mij zo comfortabel mogelijk te maken (maar naar mijn mening toch niet genoeg deed), nog steeds veel te weinig slaap en het huishouden dat volledig on hold gezet werd, ben ik ingestort. De tranen stroomden en ik voelde me doodongelukkig. Als dit “moeder zijn” was, dan mocht het voor mij al wel ophouden, ik had er genoeg van! Baby-blues noemen ze dit. Gevaarlijk, want als je er niets aan doet, gaat die neerslachtigheid algauw over in postnatale depressie. En dan sta je verder van huis…

Gelukkig ging dat gevoel na enkele weken weer over. Jawel, ik had nog wel mijn ups en downs, maar het ging weer in stijgende lijn! Ik had Lief om mijn frustraties tegen te uiten en die me steunde en hulp bood. Ik had mama die ik op eender welk moment van de dag kon bellen en om hulp vragen. Ik had goeie vrienden en collega’s bij wie ik af en toe kon ventileren.

En beetje bij beetje begon ik meer te genieten van de fijne momenten. De eerste glimlach, de eerste keer alleen rechtzitten, de eerste keer zijn handjes uitsteken, het eerste tandje, … En met de opeenvolging van al die eerste keren, vloog de tijd voorbij!

 

Een half jaar zit er tussen deze foto’s. En wat een verschil! Van een “plat boeleke” dat enkel eet, huilt, luiers vult en slaapt naar een vrolijke baby die recht zit, groente- en fruitpapjes binnen schuift – met zijn twee tandjes! – en stilaan zijn eerste stapjes wil zetten (als dat wiebelgat nu maar eens zou willen meewerken).

Ook eentje met een serieus eigen willetje. Een baby die giert en schaterlacht bij Kiekeboe-spelletjes, waar de guitigheid en deugnieterij nu al afdruipt, maar ook een die kwaad kan brullen als iets niet naar zijn zin verloopt – wat helaas veel vaker gebeurt dan wij zouden willen…

En toch zie je dat kleine mensje graag, ondanks alle frustraties van lange slapeloze nachten, niet willen eten – of te veel eten en dan alles teruggeven – vuile, stinkende luiers (in een zeldzaam geval niet alleen de luier), urenlange huilbuien, … Je ziet het liever dan je ooit voor mogelijk had gehouden. Liever dan je eigen leven. Eén glimlach van Kleine Man en alle gedachten aan die narigheid zijn op slag verdwenen als sneeuw voor de zon. Eén blik op hem werpen en ik ervaar hoe het voelt om “over te lopen van liefde”. En daar doe je het toch voor!

7 thoughts on “Een nieuw leven”

  1. Ik herken dat dus niet, toen mijn dochter op 6!!! Mei!!!! 1992 ter wereld kwam, zat ik direct op de roze wolk, en dat is gebleven tot ze dus ging kruipen en zo, hahahaha Zo zie je maar weer, maar ik heb wel iemand gekend die na de eerste dus een postnatale depressie is ingeschoten en dat is erg…. Zelf was ik nog geen moeder, maar ik was er veel en vaak en heb gelukkig die baby goed op kunnen vangen in elk geval, en zij? Heeft er ondertussen 3 die richting volwassenen zijn.

    X

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

