Boekentag

Ik volg al enkele weken verschillende blogs van vrienden. Wat ik vaak voorbij zie komen, zijn de zogenaamde “Tags”: je krijgt een aantal vragen over een bepaald onderwerp. Die beantwoord je en achteraf “tag” je een medeblogger (-blogster) die dan ook deze vragen kan beantwoorden.

Een daarvan vond ik wel leuk: de boekentag die ik op Dawn’s blog las. Hoewel ikzelf niet getagd ben en geen bloggers ken die de tag nog niet beantwoord hebben, wil ik de vragen toch ook beantwoorden.

Ben je een snelle of trage lezer?

Dit hangt echt af van welk boek ik aan het lezen ben. Soms word ik zo een verhaal ingezogen en vlieg ik door een boek alsof het de Flair was. Met andere boeken moet ik wekenlang worstelen om ze gelezen te krijgen. Ook het genre heeft hier invloed op. Een fantasy of thriller zal ik er veel sneller doorjagen dan een informatief boek, bijvoorbeeld. Over het algemeen heb ik toch een vlot leestempo. Moet ook wel als je regelmatig voorleest in de klas.

Dikke pil of dunne boekjes?

Geef mij maar die dikke pil. Hoewel ik een dun boekje ook weet te waarderen, op voorwaarde dat het verhaal inhoudelijk goed zit. Vaak heb ik het gevoel dat de dunnere boekjes minder diepgang in hun verhaallijn kunnen brengen.

Kies je voor een e-book of echte boeken?

Mijn voorkeur gaat uit naar de echte boeken. Ik heb wel een e-reader die ik vooral ’s avonds in bed gebruik als Lief al slaapt. Geen groot licht meer nodig, maar ook geen pijnlijke ogen meer van het turen naar de bladzijden bij het nachtlampje. Toch heb ik liever een echt boek vast. Liefst nog met een zetel, deken en theetje dicht in de buurt!

Koop je boeken of leen je ze in de bieb?

Ik koop mijn boeken. Ik heb namelijk verzamelwoede (hebben, hebben, hebben!). Ik heb jaren geleden een ECI-abonnement afgesloten en heb sindsdien dus een regelmatige aanvoer. Toen ik nog thuis woonde, ging ik wel wekelijks naar de bib. Die was namelijk vlak om de hoek! Nu zou ik eerlijk gezegd niet eens kunnen zeggen waar de dichtstbijzijnde bibliotheek is. *schaam* Met de klas gaan we ook maandelijks naar de bib-bus. Daar durf ik wel eens een leuk boekje uit te lenen, hoewel dat er dan een op niveau van de kinderen is, natuurlijk…

Waar lees jij het liefste?

Ik heb twee favo-leesplekjes. Het eerste is, zoals hierboven ook al vermeld, met een dekentje op de zetel. Hoewel dat steeds minder voorkomt, aangezien Kleine Man ook aandacht wil natuurlijk. Ook in bed durf ik wel wat bladzijden verslinden. Een uurtje voor het slapengaan al knus onder de donsdeken kruipen en ongestoord lezen.

Welk genre lees je graag?

Ik hou van fantasy-boeken: J.K. Rowling, Aprilynne Pike, Terry Goodkind, Terry Brooks, … Ook Stephen King weet mij steeds te boeien. Misschien wel omdat hij vaak een tikje fantasy in zijn thriller/horror-verhalen weet te verwerken.

Hou je meer van vrouwelijke of mannelijke auteurs?

Hier heb ik geen flauw idee van. Ik hou gewoon van goeie boeken! Als ik mijn boekenkast zo even bekijk, vind ik vaker mannelijke schrijvers terug, maar ik kies zeker geen boeken op basis van het geslacht van de schrijver…

Als je gedurende de rest van je leven maar drie boeken mag lezen, welke zou je dan kiezen?

Wat een verdomd gemene vraag! Ik weiger deze te beantwoorden!

Vond je lezen altijd al leuk?

Ja. Ik las al in de derde kleuterklas (een hele prestatie toen) en ben er nooit meer mee opgehouden. Mama mocht tot vervelens toe met mij naar de bib, want “mijn boek was alweer uit”.

Welke (onbekende) schrijvers zou jij aanraden?

Goh, onbekend is relatief natuurlijk. Ik had bijvoorbeeld nog nooit van Patrick Süskind gehoord tot ik op school “Het Parfum” moest lezen. Enkele van mijn favoriete schrijvers heb ik trouwens al genoemd bij een vorige vraag.

Welk soort boek zou je niet zo snel lezen?

Biografieën zijn niet aan mij besteed. Klinkt misschien een beetje cru, maar hoe een ander zijn leven geleefd heeft, kan me meestal niet echt boeien… Hoewel ik mezelf momenteel een beetje tegenspreek, aangezien ik aan “Het Achterhuis” van Anne Frank begonnen ben. Ook detectives zijn niet echt mijn genre. Om dit lijstje af te maken heb ik nog “In de naam van de roos” van Umberto Eco. Hier ben ik ooit aan begonnen, maar verder dan die eerste bladzijde (letterlijk!) kwam ik niet.

Wat is je guilty pleasure qua lezen?

Over deze vraag heb ik lang moeten nadenken. Heb ik dan een guilty pleasure? Waarom zou een boek een guilty pleasure zijn? Ieder heeft een eigen smaak en voorkeur. Wat ik graag lees, vind jij misschien wel een belachelijk boek en omgekeerd. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik ook graag boeken voor jongeren en jongvolwassenen (zoals dat nu heet) lees. Denk hierbij aan de Wings-serie, De grijze jager, de Hongerspelen, Twilight, Harry Potter, enz. Is dat daarom een guilty pleasure? Misschien wel, hoewel ik me er zeker niet voor schaam!

Welk boek had je hoge verwachtingen van en viel erg tegen?

De stam van de Holenbeer (De Aardkinderen-reeks). Hier had ik erg goeie recensies van gelezen en veel goeds van gehoord. Toch heb ik echt mijn best moeten doen om het boek uitgelezen te krijgen. Ik ben dan tegen beter weten in aan het tweede boek in de reeks begonnen, maar ik ben niet verder dan een paar bladzijden geraakt. Ik kan er niks aan doen, maar het verhaal pakt me gewoon niet. Ik heb me voorgenomen om de reeks toch ooit verder te zetten, al is het maar omdat ik nu maar twee van de zes boeken in de kast heb staan (en dat is toch not done)…

 

Ik tag bij deze dus iedereen die zich geroepen voelt om de vragen te beantwoorden en voeg hier graag nog een vraag aan toe:

welk boek lees je op dit moment?

4 thoughts on “Boekentag”

  1. Op dit moment ben ik bezig in Big Magic na een vrij boekloze winter… En het lijkt alsof ik de smaak weer te pakken heb! Jammer dat de stam van de holenbeer je niet kan pakken… Trouwens de hongerspelen waren kei leuk om te lezen 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Oh, de stam van de holenbeer, die staat nog op mijn ‘Te lezen’-lijstje. Mag ik hem bij jou dan eens uitlenen? Ik ben momenteel bezig aan de nieuwste reeks van ‘Richard & Kahlan’: De Omenmachine. Maar ik was een beetje afgeleid, omdat seizoen 2 van The Originals plots op Netflix stond en ohja, ik kreeg ondertussen een soort van een tiener-girl-crush dankzij Arrow (Rrrrr, Stephen Amnell *drewl*) – en omdat ik ziek was (en mijn ogen pijn deden en ik me niet kon concentreren op mijn boek) heb ik vier seizoenen van Teen Wolf gezien – ‘k vond vooral de speler die Isaac vertolkte wel een succes hoewel die niet meer meedeed in seizoen 3 en 4, maar tegen dan was het al gewoon een interessant verhaal (hoewel het niet zo goed is hoor). ‘k Zag dat die ook Kol Michaelson in The Originals vertolkte (die Isaac uit Teen Wolf hé)… Maarja, ik moet dus nog lezen… *zucht*

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

