Doelen voor 2016

5. Doelen 2016

Vorige week schreef ik een post over mijn doelen voor 2016. Hierin maakte ik een eerste opzet om op een haalbare wijze aan de slag te gaan met wat ik het komende jaar wil bereiken. Als eerste stap heb ik mijn huidige situatie in kaart gebracht. Welk gevoel van tevredenheid heb ik over een aantal categorieën in mijn leven? Waar is er ruimte voor verbetering en waar ben ik best al wel goed bezig?

Daarna liep het eventjes vast. Ik heb een aantal dagen met die grafiek in mijn hoofd rondgelopen met een gevoel van “En nu? Hoe kan ik dit nu vertalen naar betekenisvolle doelstellingen voor mezelf?” Ik wilde mezelf niet meteen voor de leeuwen gooien en een hele waslijst opstellen van al wat ik nog wil bereiken. Ook wilde ik doelen waar ik het hele jaar aan wil blijven werken en niet in juni afhaken.

Ik heb voor mezelf bij elk van de 8 categorieën minstens één doel geformuleerd, datgene waar ik op dit moment het meeste nood aan heb. Bij de onderdelen waar ik het minst tevreden over was, heb ik er zelfs twee of meer gezet! Dit maakt een totaal van 14 doelen, sommige al wat makkelijker te verwezenlijken dan andere.

Werk (50%):

  • W.O. thema’s helemaal uitwerken

Ik geef les in het derde leerjaar, de B klas. Dat wil dus zeggen dat ik een collega heb die lesgeeft in 3A. Samen hebben we vorig schooljaar besloten om de ouderwetse werkbundels en opdrachten voor het vak wereldoriëntatie (kortweg W.O.) in een nieuw jasje te steken en te voorzien van een eigen gemaakte handleiding. Als een van ons beide dan – om eender welke reden – voor lange tijd zou uitvallen, heeft een vervanging toch een houvast om mee te werken. Vol goede moed zijn we er in gevlogen, maar al gauw bleek dat het toch een pak meer werk was dan we oorspronkelijk dachten. Gevolg: anderhalf schooljaar later en het is nog steeds niet af… Dit knaagt. Dus hebben we onszelf een deadline gegeven: voor het einde van het jaar moet heel onze W.O. (deftig) ineen steken!

Aangezien dit een erg groot doel is en we op het einde van dit schooljaar verhuizen naar een gloednieuw gebouw, blijft dit ook het enige doel bij de categorie “werk”.

Geld (75%):

  • 600 euro sparen

Enkele weken geleden hebben we een nieuwe auto aangeschaft. Het was ook wel nodig, de vorige begon vreemde kuren te krijgen (elektronica die het laat afweten terwijl je rijdt enzo). Dit heeft een hap uit mijn spaarpotje genomen en daarom wil ik dus dit jaar weer wat geld opzij zetten. Omdat je nooit weet welke onvoorziene kosten er nog wachten, heb ik het klein gehouden: 600 euro, oftewel €50 per maand sparen.

Gezondheid (87,5%):

  • Dagelijks 2500 stappen of 30min wandelen

Ik heb op mijn gsm zo’n handige stappenteller app. Hiermee kan je jezelf enkele doelen stellen en dat heb ik ook gedaan. De meeste dagen haal ik die doelen allebei (2500 stappen én 30 minuten wandelen), maar in het weekend lijkt dit veel moeilijker. Enerzijds omdat ik mijn gsm natuurlijk niet steeds bij heb als ik rondwandel. Anderzijds omdat ik gewoon ook minder beweeg. Daar wil ik dit jaar verandering in brengen en ook in het weekend een van de twee doelen bereiken.

Vrienden&familie (37,5%):

  • Maandelijks (minstens) bellen of afspreken met K.

Vaak heb ik het gevoel dat ik mijn vrienden tekort doe. Dat ik hen verwaarloos sinds ik Kleine Man heb. Uiteraard blijft er een pak minder vrije tijd over dan voorheen, maar mits een beetje planning kan daar wel rond gewerkt worden. Daarom stel ik mezelf als doel om minstens een keer per maand te bellen of af te spreken met een goede vriendin die nogal uit de buurt woont. Ik heb wel het idee dat die vriendschap een stevige basis heeft, maar als er niet aan gewerkt wordt, brokkelt ook dat af natuurlijk.

  • Elke maand een keer langs mijn grootmoeder

Net als mijn vrienden, heeft ook mijn familie vaak een lagere prioriteit. Ik ga wel wekelijks op bezoek bij mijn ouders, maar grootouders schieten er vaak bij in. Daarom ook de belofte aan mezelf om maandelijks een keertje op bezoek te gaan bij mijn grootmoeder. Die woont trouwens niet zó ver van mijn ouders, dus eigenlijk zijn die uitstapjes best te combineren. Een keertje vroeger vertrekken en die tussenstop wat vaker maken is dus de boodschap!

Relatie (87,5%):

  • Een weekendje weg met Lief (en Kleine Man)

Hier heb ik lang over moeten nadenken. Want hoewel ik mijn frustraties heb (hallo stapel kleren naast het bed!), ben ik echt wel tevreden over mijn relatie met Lief. Omdat “zorgen dat alles in 2016 hetzelfde blijft” een moeilijk te behalen doel is (er moet toch enige vooruitgang zijn?), heb ik gekozen voor dit “kleine doeltje”. Een leuk extraatje, als het ware.

Spiritueel (25%):

Dit lijkt me het zwaarste struikelblok. En dat merk ik ook aan mezelf: ik ervaar momenteel echt een ontevredenheid over hoe mijn “spirituele ontwikkeling” op dit moment evolueert (of liever: stagneert). Deze categorie was ook de moeilijkste om doelen voor te formuleren. want wat wil ik het komende jaar dan wel bereiken?

  • Lenormand terug oppakken

Hier heb ik vorig jaar al wel wat onderzoek naar gedaan. Ik vond een forum en enkele facebook-groepen waar ik lid van werd. Dat in combinatie met de gebruiksvriendelijkheid van de kaarten zorgde ervoor dat ik een redelijk begrip had van het systeem. Toen Kleine Man geboren werd, werd heel mijn leven omgegooid. Als gevolg hiervan zijn al mijn “hobby’s” naar de achtergrond geschoven. Dit wil ik het komende jaar weer oppakken en verder uitdiepen.

  • Mediteren

Net zoals de kaarten van Mlle Lenormand heb ik hier al wel wat mee gedaan. Toch zou ik weer wat vaker tijd moeten zoeken om dat rustpunt in mezelf te vinden. Mezelf hier wekelijks een keertje voor afzonderen, al is het maar voor een kwartiertje, is al een goede start.

  • Weer regelmatig schrijven

Dit is het laatste doel dat ik (voorlopig) toevoeg. Wanneer ik het hele lijstje bekijk, zie ik een heleboel wekelijkse doelen staan. Om het voor mezelf haalbaar te houden, zet ik hier geen tijdsdruk op. Wel wil ik op het einde van het jaar een vooruitgang zien in mijn Book of Knowledge. Dit jaar zal een jaar worden van onderzoek; naar kennis, maar ook naar mezelf.

Persoonlijk&vrije tijd (37,5%):

Sinds Kleine Man er is heb ik vaak het gevoel dat ik mezelf helemaal wegcijfer om er voor hem te zijn. Bij elke kik laten we alles maar vallen en sta ik klaar voor hem. Hierdoor kom ik vaak niet aan ontspanning toe. Daarom enkele doelen om mijn eigenheid weer terug te vinden:

  • Wekelijks 1u helemaal voor mezelf

In te vullen zoals ik er op dat moment nood aan heb (denk aan: badjes nemen, wandelingen, kleuren, knutselen, lezen, …)

  • 10 boeken lezen

Ik ben altijd al een boekenliefhebber geweest. Of zeg maar verslindster! 1 à 2 boeken per week was geen eigenaardigheid. Tegenwoordig ben ik al blij als ik een boek per maand uitgelezen krijg… Niet zo vreemd dus, dat dit doel erbij komt: ik haalde namelijk veel ontspanning en voldoening uit het lezen!

  • Wekelijks bloggen

Zoals je in mijn allereerste post kon lezen, heeft het erg lang geduurd voor ik de grote sprong durfde nemen. Het bloggen is momenteel nog nieuw en spannend, dus de eerste maanden zal het zeker geen probleem zijn om dit quotum te halen. Het lijkt me vooral moeilijker wanneer er drukke dagen/weken aankomen om dit tempo aan te houden (hoewel wekelijks echt nog wel te doen valt en op voorhand bloggen ook een optie is!) De truc bij dit doel is dus: volhouden!

Huis (37,5%):

  • Veranda laten maken

Dit heeft – qua “huis” – absolute voorrang! We zitten namelijk met een lek in onze veranda, waardoor het bij hevige regen binnen lekt en de hele vloer bedekt wordt met een laagje nat… Een doel dat ik niet per se ZELF hoef te doen, maar wel eentje om voor te sparen en zeker iets om dit jaar te laten repareren!

  • Het huis helemaal opruimen (bestaande uit: slaapkamer, kinderkamer, badkamer en gang boven; keuken, leefruimte, eetkamer, inkomhal, bureau, garage en veranda beneden)

Ik ben een rommelkont. Lief is een rommelkont. Ik moet dus met enige schaamte bekennen dat het huis zo goed als nooit opgeruimd is… Ik merk dat dit voor mij ook zorgt voor enige onrust binnenin. Ik kan niet genieten van een avondje relaxen op de zetel, want als ik om me heen kijk, krijg ik de kriebels. Zo ook in de keuken, de slaapkamer, badkamer, bureau, … Ondertussen is het al zo ver gekomen dat ik er eigenlijk geen beginnen aan meer zie. Ik wil alles tegelijk en dat gaat natuurlijk niet. Daarom wil ik klein beginnen. Kamer per kamer opruimen – en dan bedoel ik ook opruimen! Weggooien wat weg moet, weggeven wat anderen misschien nog kunnen gebruiken en wat overblijft netjes opbergen. Uiteraard besef ik dat dit niet één, twee, drie zal lukken. Maar kamer per kamer aanpakken, zou toch moeten lukken. (Niet?)

Hoe belangrijk is het halen van je doelen voor jou?

9 thoughts on “Doelen voor 2016”

  1. Heel belangrijk… 🙂 Opruimen is voor ons allebei een codewoord dit jaar. Het is waar, bij mij is het meer op de rommelplekken (garage en zolder) dat het de spuigaten is uitgelopen en waar Lief en ik er met de grove borstel door moeten. Gelukkig ruim ik best graag op: geef gerust een gil, ik kom je graag nog eens helpen! 🙂

    Liked by 1 persoon

    1. Super! Daar hou ik je aan 😉 Op zich zit ik er ook niks mee in om op te ruimen, als ik er de tijd voor heb. Wat niet altijd het geval is, waardoor ik vaak snel snel 5 minuutjes hier en 10 minuutjes daar heb en alles gewoon verplaatst wordt i.p.v. opgeruimd…
      En ik wil ook gerust komen helpen, hoor!

      Liked by 1 persoon

  2. Hoe belangrijk? Superbelangrijk! Anders verlummel ik al mijn tijd en komt er niets gedaan van wat ik ooit zou willen… Neem nu het bloggen, als ik er geen prioriteit van zou maken, lag heel mijn spiritueel leven op zijn kont. Daarnaast zou ik zelf ook achteruit gaan en alle vooruitgang zou verloren gaan.

    Voor dat opruimen zou ik je ook aanraden om stukje bij beetje te beginnen. Dan kom je er vanzelf wel!

    Liked by 1 persoon

    1. Ik begrijp dat gevoel volledig. Als ik die taartgrafiek bekeek, zag ik dat ik zonder doelen wel rond kom, maar een aantal onderdelen van mijn leven krijgen dan te weinig aandacht… Hopelijk kom ik er op deze manier wel.

      Liked by 1 persoon

  3. Ik vind het leuk doelen te stellen, neer te pennen en zoveel mogelijk ernaar toe te leven om ze te behalen. Als het lukt is het ontzettend motiverend en heel erg fijn, maar wat als het dan niet lukt? Verzet je dan heel gemakkelijk je doel? Of pas je het doel aan naar de situatie? Ik vraag mezelf dat dan altijd af, want ik kan zelf nogal uit het veld geslagen worden als ik iets voor ogen had en het me dan niet lukt binnen de aangestelde periode.
    Daardoor ben ik wel wat voorzichtiger geworden met het stellen van doelen en vooral ook het naar buiten brengen van..

    Zelf kan ik echt heel erg onrustig worden van chaos, rommel, rommeligheid, troep, drukte etc. Niet dat ik een ontzettende poets ben, want dat ben ik niet maar ik merk wel dat het leven met mezelf een stuk prettiger is als het opgeruimd is in huis dan als het op zijn kop staat 🙂
    Kan ook niet wachten tot mijn keuken klaar is en alles weer op zijn plaats kan staan!

    Liked by 1 persoon

    1. Bij ons staat het nooit op orde, moet ik schaamtelijk toegeven. Daar wil ik dit jaar dus verandering in brengen!
      Ik wil maandelijks evalueren hoe ver ik sta en wat er nog moet gebeuren. Op die manier hoop ik mijn doelen te behalen. Ik ben wel een lijstjespersoon, maar als het aankomt op die lijstjes weg te werken en er iets aan te doen, durf ik al wel eens falen… Ik vind ook dat falen en bijstellen moet kunnen. Er kan altijd iets onvoorziens gebeuren en dan moet je kunnen loslaten.
      Bedankt voor je reactie! Gaf stof tot nadenken.

      Like

Geef een reactie

