Doelen

Overal las ik de voorbije maand mensen die hun doelen van 2015 analyseren en bijsturen voor het komende jaar. En dat zette me aan het denken… Ik had namelijk geen doelen vorig jaar. Had ik dan nood aan doelen? Heb ik wat gemist omdat ik geen doelen had?

Enerzijds niet. Ik ben het jaar doorgekomen zonder kleerscheuren en heb 2015 intens beleefd en ook overleefd. Langs de andere kant heb ik toch het gevoel dat er een aantal kansen aan me voorbij zijn gegaan. Dat ik méér had kunnen doen, mits goede planning en uitwerking. Daarom heb ik besloten om mezelf voor 2016 toch een aantal doelen te stellen. Niet te veel hooi ineens op mijn kleine vork, want ik weet uit ervaring dat een grote to do-lijst mij eerder afschrikt dan dat die me aanzet om er aan te beginnen.

Maar hoe begin je dan aan doelen? Waar stel je prioriteiten? Waar heb je nood aan? Beginnen deed ik met een goeie ouderwetse Google-search. Daarna even een kijkje op Pinterest en uiteraard ook een aantal blogs. Bij Marietta vond ik een (gratis) programma dat je kan downloaden. Deze Wheel of Life verdeelt je leven in 8 categorieën waarop je jezelf een score geeft – van heel slecht tot uitstekend. Op deze manier heb je een zicht op waar je werkpunten liggen, waar je het minst tevreden over bent (je kan de categorieën trouwens zelf aanpassen).

Hier kwam het volgende uit:

4. doelen 2016

Toen ik de ‘taart’ zag, schrok ik toch wel eventjes: ben ik dan ZO ongelukkig over een aantal zaken? Het antwoord daarop is “nee”. Dit is natuurlijk een momentopname en kan van dag tot dag verschillen. Toch kan ik deze gebruiken als uitgangspunt voor mijn doelen. Zo zou ik bijvoorbeeld kunnen kiezen om wat minder te focussen op “gezondheid” en wat meer op “spiritueel”.

Aangezien ik geen doelen van het voorbije jaar heb om op verder te bouwen en van nul beginnen toch altijd wel moeilijk is, ga ik voor mezelf nu verder uitzoeken hoe ik deze pie chart kan vertalen naar doelen die voor mij haalbaar en uitvoerbaar zijn. En snel ook, want de eerste maand is al voorbij gevlogen!

5 thoughts on “Doelen”

  1. Heerlijk dat je dit ook wilt doen en leuk dat je ook de mosterd bij Marietta vond (zeker een blog waard om te volgen!). Wat je kunt doen is per 10 percent een doel voor jezelf stellen, maw: gezondheid staat op 87%, dus kun je 1 à 2 doelen stellen waarin je kunt verbeteren, spiritualiteit is ‘maar’ 25% dus daar kunnen 7 tot 8 doelen gesteld worden. Een doel hoeft niet groot te zijn hé, het kan gerust ook zijn dat je bv je boekenkast wilt ordenen. Veel succes! ❤

    Liked by 1 persoon

    1. Ik vind de manier waarop Marietta het aanpakt ook geweldig! Maar ik weet dat dat voor mij niet gaat werken… Dus begin ik er niet aan 😛 Een doel per 10% heb ik ook al aan gedacht, maar dan kom ik uit op een erg lange lijst met doelen en zo’n hele waslijst werkt eerder demotiverend…

      Liked by 1 persoon

  2. Super overzicht! Ik ben het verder met karen eens dat je de stukken die je al positief beleefd misschien niet geen aandacht te geven maar minder dan de andere gebieden. Stilstaan is achteruitgaan en in beweging blijven is de boodschap.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

